I. Scházíme se
I. Scházíme se
Scházíme se - společenství církve a svátost křtu
První část přípravy se skládá z pěti setkání a obsahuje jedno setkání pouze rodičů, dvě setkání rodičů a dětí v kostele a dvě setkání dětí na faře. Jejich pořadí lze je naplánovat tak, jak to farnosti nejlépe vyhovuje.
datum |
téma |
skupina |
dopis |
pracovní list |
2. 10. v 18.15 - fara |
Pozvání ke stolu |
jen rodiče |
pozvánka |
x |
9. 10. v 18.15 - kostel |
Scházíme se na jednom místě |
rodiče a všechny děti |
dopis „Scházíme se na |
x |
úterý 15. 10. fara 18.15 |
Scházíme se |
jen děti |
dopis „Scházíme se" |
ano |
úterý 22. 10. fara 18.15 |
Já jsem Světlo světa |
jen děti |
dopis „Já jsem Světlo světa" |
ano |
31. 10. v 18.15 - kostel |
Připomínáme si křest |
rodiče a všechny děti |
dopis „Připomínáme si křest" |
ano |
Témata této části přípravy podporují dvě hlavní kompetence.
Prvním cílem, ke kterému příprava směřuje, je rozvíjení vztahů mezi dětmi a vztahů ve společenství.
Společenství, které nemá být uniformní, se skládá z jedinečných osobností. Předpokladem otevřeného a důvěry hodného společenství je otevřenost a důvěryhodnost jednotlivce, a proto je třeba nejprve pomoci dětem, aby dokázaly být samy sebou. V dětech nemá převážit strnulost, obava z hodnocení a ochromenost autoritou, ale tichá, otevřená, soustředěná a naslouchající připravenost k setkání. Být sám sebou je základ schopnosti být s druhým, být ve společenství a mít z něho radost. Podporováním této dispozice se děje důležitá a nezanedbatelná věc. Setkání je nejprve prožíváno ve vztahu k sobě, pak ve vztahu k druhým, aby nakonec bylo prohloubeno a dovršeno v setkání s Kristem.
Příprava ke svátostem by měla k setkání s Kristem a k prožívání společenství v jeho lásce vést, a to nelze bez druhých, bez církve a bez přijetí svátosti křtu. Křest je předpokladem pro přijetí svátosti smíření a eucharistie a setkáním, které je zaměřené na jeho připomínku, tato část přípravy také končí.
Druhým cílem, ke kterému příprava směřuje, je prohloubit dětem vědomí, že přijaly svátost křtu a že mohou žít svůj život v síle křestní milosti.
Jednotlivá setkání jsou věnována důležitým znamením, která křest doprovázejí. Dítě opakovaně uslyší křestní jméno, ujistí se, že má své místo u stolu, že na tomto místě není samo ale se svými rodiči a kamarády a že středem tohoto společenství je Kristus — Světlo světa. Přesvědčí se také, že jeho místo je označené čistou bílou plochou, znamením života v plnosti, kterou mu Kristus svou smrtí a vzkříšením daroval, když omyl a osvobodil jeho život od všeho, co jej špiní a svazuje. Nejedná se o intelektuální uchopení účinků a průběhu udělování svátosti křtu, ale o to umožnit dětem prožít začlenění do společenství křesťanů, ve kterém je jim dobře a kde mohou prožívat svou víru a sdílet se.
Spojíme-li oba rozměry první části přípravy, zjistíme, že spolu neoddělitelně souvisí. Snažíme se podpořit a rozvíjet vztahy ve společenství, které se schází u oltáře tak, aby nebyly založeny jen na osobních sympatiích, ale aby byly prohloubeny až ke skutečnosti křtu. Kristus je ten, který nás spojuje.
V rámci této části přípravy se děti začínají také systematicky uvádět do liturgie mše svaté. Seznamují se s liturgickým prostorem, oltářem a gestem znamení kříže.